Každoročně
8. března na celým světě slavíme Mezinárodní Den Žen. Byl ustanoven na památku
bojů žen za zrovnoprávnění.
My avšak
bychom chtěli v tom dnu vzpomenout na ženy-vězeňkyně v koncentračním táboře
Stutthof, žijící v temné době hitlerovské okupace, z důvodu své příslušností,
národností, a často bez zřejmého důvodu, platily nejvyšší cenu, cenu života.
Osudy žen v
koncentračním táboře Stutthof jsou popsáné v mnoha publikacích vydaných po
válce. Píše o nich mezí jinými Balis Sruoga ve knize "Les Bohů" a
Krzysztof Dunin-Wąsowicz ve vydaných v 1946 vzpomínkách: „Obóz Koncentracyjny
Stutthof” („Koncentrační tábor Stutthof”). Periodicky počet žen v táboře
převyšoval početnost mužů. Bylo takhle zvlášť v roce 1944, kdy do Stutthofa
přijíždělo mnoho transportu žen židovského původu.
Krzysztof
Dunin-Wąsowicz ve vzpomínkách píše: „V dnu 25. ledna (roky 1945, to
je ve dnu začátku pěší evakuace tábora) nejvyšší číslo v táboře bylo
víceméně 107.000. Z tohoto počtu se nacházelo tady kolem 51.000 osob, w tom
kolem 33.000 žen a kolem 18.000 mužů, přičemž
v centrálním táboře v Stutthofu bylo kolem 12.000 žen a
kolem 11.000 mužů, ostatní byli v táborech pobočných”.
Tak
tedy ženy tvořily znační část z 110 tisíců vězňů KL Stutthof.
V vydaných
po válce vzpomínkách a také v relacích složených přes zachráněných z tábora
vězňů nacházíme otřesné informace o způsobách zacházení žen v táboře:
„Pozdní léto
a podzim 1944 staly ve znamení Sonderbehandlung, tj. hromadných vražd
Židů. Ta akce byla souběžná v mnoha táborech. V Stutthofu objala ona hlavně
židovské ženy, kterých bylo tam mnoho víc než mužů. Výběr odsouzených
závisel na libovůlí Oberscharfuehrera Fotha, pána a vládce židovského
tábora. Člověk ten cítil se nemocným, kdy během dne někoho nezmučil. Kdy
plynová komora byla poškozená, ten krvavý sadista vlastnoruční zabíjel
odsouzené na smrt ženy. Od jeho rozhodnutí nebylo žádné odvolání. Každodenně
stavěl cely židovský tábor na několikahodinový apel a vybíral nemocné a
chorobné ženy. Vnější známkou zdraví byl stav noh a za tím účelem Foth
organizoval závody mezí Židovky. Slabší, které nemohly běžet, šly na smrt.
Dosahovalo tragickým scénám rozdělování rodin. Foth zvláště vybíral těhotné
ženy, jako práce neschopné. Byl jednou případ, že jedná z mladých Židovek,
která byla těhotná, utekla ze skupiny odsouzených a odděleně stojících a se
ukryla na půdě. Foth zpozoroval, že chybí a začal hledání. Konečně našel její
místo úkrytu a triumfálně přivedl ji do skupiny odsouzených...
Na začátku
Židovky nevěděly proč jsou ty segregace. Rychlé se jen orientovaly, co znamená
to zmizení družek potíže. Začaly tehdy klást trpný odpor. Nechtěly jít na
popraviště, vzdálené 800. metrů od tábora. A tamhle, na místě, nechtěly
poslušně vstupovat do plynové komory.
Jako odpověď
Němci zorganizovali ponurou komedie. Zorganizovali v zvětšené plynové komoře
ambulanční pokoj a přiváděli tam ženy pod záminkou vyšetřování. Kdy
dezorientované ženy tamhle klidně vstupovaly, přibouchli dveře a vpuštěno
dovnitř plyn. Avšak Poláci rychlé odhalili tenhle nový způsob vraždění a
donesli Židovkám o té metodě, následkem čeho Židovky začaly zase klást
odpor. Tehdy Němci, především Chemnitz a Foth, vymysleli jinou komedie:
transport. Autentický vlakový vůz, takzvaný dobytčí, přistaveno na vlečku
blízko města Stutthof a odvedeno do něho vybrané na smrt ženy. Vůz byl
utěsňován a měl hermeticky uzavřené dveře, které byly přibouchnuté za
vstupujícími. Poté přes otvor v střeše vpuštěno do vozu plyn. Pro ještě větší
dojem a pro vlastní legrace SS-many se převlékali v uniformy německých
železničářů. (Krzysztof
Dunin-Wąsowicz „Obóz koncentracyjny Stutthof” - "Koncentrační tábor
Stutthof").
Čtyřicet
děvčat z Zemské Armády (AK)
Jednou z
nejznámějších a nejpopisovanějších v publikacích skupin vězeňkyň KL Stutthof
bylo čtyřicet děvčat – vojáků Zemské Armády, které se zúčastnily Varšavské
povstání.
29. září
1944 do Stutthofu přijely dva transporty. První z nich, složený s 1200
mužů, tvořili hlavně obyvatele varšavské čtvrti Dolny Mokotów. Druhý
transport tvořilo 40 osob. Byly to děvčata ve věku od 16 do 26 let, které
ve Varšavským Povstání plnily funkce spojek v jednotkách „Baszta” a „Granat”
Zemské Armády, pracujících ve čtvrti Mokotów. Mezí nimi se nacházela taký
jedna žena – voják s První Polské Armády a také jedna spojka s Polské Lidové
Armády. Jejích příjezd do tábora byl předcházen telegramem poslaným z
Pruszkowa, adresovaným v dnu 28. září 1944 velitelovi KL Stutthof:„Sonderaktion
Warschau Reichsführera SS posílá do Vás speciální vlak z čtyřiceti ženami
polského původu, které jako členky AK se aktivně zúčastnily povstání.
Podle rozkazu šéfa odpovědného za boj proti partyzánům– SS-Oberguppenführera
von dem Bacha – všichni muži z AK, zadržení jako zajatci následkem kapitulace,
měli být zacházení jako zajatci. Mezí zajatci se nacházely té ženy, které vám
předáváme. V případě, že existuje ženský tábor, prosíme o umístění v něm těch
žen. V jiným případě disponovaní necháme na vašem rozhodnutí.
Děvčata
opouštěly Varšavu jako armáda a nevědět proč zůstaly nasměrované do
koncentračního tábora, a ne do tábora vojenských zajatců, což jim garantovala
kapitulační smlouva. Oblečené byly v kombinézy a vojenské bundy s
bílo-červenými praporky. Na lodičkách měly našité bílo-červené prýmky a
orlíčky. Chovaly se velmi smělé. Na otázku velitele tábora, co dělaly během
povstání, důstojně odpověděly, že "všechno, co bylo nutné" -
ošetřovaly zraněných, vařily jídla, nosily střelivo a také střílely. Zde
popisuje jich postoj v táboře Wiktor Ostrowski, vězeň KL Stutthof: „Největší
starost velitele tábora měly z nimi. Děvčata měly se sebou exempláře německých
novin, ve kterých bylo napsáné, ze mají být jednané jako vojenští zajatci.
Rozhodně oponovaly proti oblékání jich v táborové obleky a našívání čísel.
Komandatura zhloupla. V každém jiném případě děvčata bych byly zmučené a nucené
k poslušnosti, ale tady bylo německé vytisknuté sloveso podepsané samým vůdcem
armády, což udělalo velký dojem na hitlerovcích. Začalo se vyjednávání a
rozhovory z Berlínem. Celou dobu ženy bydlely v přechodné cely. Našito jim
čísla, sundáno orlíky a bílo-červené praporky z lodiček, ale necháno
povstalecké pásky” (Wiktor Ostrowski „Warszawiacy w Stutthofie” -
Varšaváci v KL Stutthof, nakladatelství Wydawnictwo Morskie Gdańsk 1971r. str.
59-60).
Další osudy
hrdinských děvčat
Další osudy
hrdinských děvčat popisuje v své knize „Koncentrační tábor Stutthof” ,
Krzysztof Dunin – Wąsowicz: „Čtyřicet děvčat se rychlé stálo předmětem
zájmu a sympatie celého mužského tábora. V Stutthofu, kde bylo mnoho utrpení a
mučednictví, neviděli jsme dosud heroických prvků. Te 40 děvčat, to byl první
hrdinský činitel, který vstoupil mezi dráty a věžičky KL Stutthof. Protože
většina z nich byly to mladé, hezké a inteligentní děvčata, není divu, že mužský
tábor zachvátila vlna sympatie a nadšení. ...Přihazováno jim přes dráty
cigarety, a dokonce, jako důkaz hluboké cti, květiny kradené z zahrady
komandatury. Samozřejmě také důvody sympatie vyvolaly reakce v starým ženským
táboře. Zvláště funkční ženy, žárlivé na sympatie mužského tábora pro těch 40
děvčat, začaly je zlomyslně šikanovat, jak mohly. Zavřely je v jednom pokoji a
nedovolily jim vycházet, jen dvakrát denně do umývárny. Nedovolily také pálit
cigarety a dokonce i na dívání se z okna na táborovou ulice. Po několika dnech
bloková Jackowska dosáhla svého. Protože velitel tábora vydal rozkaz, že
čtyřicítka z AK zůstanou v KL Stutthof, Jackowska si vymohla, aby zůstaly
přenesené do Židovského tábora, ve kterém byly děsné hygienické podmínky, prý z
důvodu braku místa v Starým lágru. Zabráno jim uniformy a dáno hnusné
trestanecké obleky, přestože většina žen v Starým lágru nosila normální šaty.
Zabráno jim všichni maličkosti a teplé věcí. V Židovským táboře byly pod
dohledem blokové vězeňkyně - německé prostitutky. Děvčata nosily pro rozlišení
na pravém rameni pásek z písmeny AK. V aktech zůstaly zapsáné jako čísla od
101950 do 101990. Musely spát ve tři v jednom lůžku, byly nucené k těžké práci
- několikahodinové práce při škrábání brambor. Aufseherka každé ráno
kontrolovala, kolik děvčat z AK jde do brambor, přičemž Aufseherky stálé
zdůrazňovaly, že naší děvky si musí odpykat, že se odvažovaly zvednout ruku na
jejích bratrů Němců”.
Všechny ženy
přežily pobyt v KL Stutthof, což víme z relacích, které jsou v Muzeum Stutthof
(relace Hanny Kielanowské „Hanki”, Marie Kowalské „Myszki”, Teresy Piątek
„Telesfor” a také Barbary Braun „Białej Basi”) - dvě pozdě zahynuly,
pravděpodobně v době evakuace. Ne vší ženy z čtyřicítky vyrážely na cestu
Pochodu Smrti, některé evakuováno mořskou dráhou, ještě jiné zůstaly v táboře
až do 9. května 1945.
Nezlomný
postoj děvčat z AK je příkladem mužnosti, patriotismu a hrdinství, které
ukazovaly v velmi tragických reáliích koncentračního tábora. Naopak fakt, že
zůstaly usazené v koncentračním táboře je jedním z mnoha důkazu, že Němci si
nevážili svých slibů. Kdyby bylo jinak děvčata měly by se dostat do zajateckého
tábora a být zacházené jako vojáci vzetí do zajetí. Vyplývalo to z obsahu
kapitulační smlouvy podepsáné německým generálem von dem Bach-Zelewským: „...práva
vojenských zajatců patří také osobám nebojujícím, společníkům AK ve smyslu čl.
81 Ženevské úmluvy o zacházení s válečnými zajatci bez rozdílu pohlaví”. Také
telegram poslaný do tábora nařizoval jí zacházet jako zajatců. Stálo se jen
jinak.
Stojí za to
zapamatovat tenhle příběh také tehdy, kde se říká o ženách: "slabé
pohlaví".
ws
Tłumaczenie:
Magda Klimek
Teresa Grymala-Piątek, jedná z čtyřicet děvčat z AK,
táborové číslo: 101952
Telegram oznamující příjezd do KL Stutthof transportu
40 děvčat z AK.
Seznam jmen 40 děvčat udělán v dnu jejích
příjezdu do tábora.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz